Komfortowe i bezpieczne warunki pracy – to w największym skrócie pracodawca ma zapewnić swoim pracownikom. Jednym z nich jest swobodny dostęp i korzystanie z pomieszczeń a także urządzeń sanitarnych. Toalety w zakładach pracy są uwzględnione w konkretnych przepisach BHP.

Po pierwsze – liczba

W przepisach BHP na próżno jest szukać takich, które jednoznacznie wskażą na to ile toalet pracowniczych powinno znajdować się na terenie zakładu pracy. Skoro przepisy w tym temacie milczą, pracodawca musi więc oszacować samodzielnie. Przy ocenianiu tej kwestii należy wziąć pod uwagę kilka czynników takich jak:

  • rodzaj pracy,
  • warunki wykonywania,
  • liczba zatrudnionych pracowników.

Po drugie – odległość

Aby pracownik miał zapewniony łatwy dostęp do toalety, musi ona znajdować się w odpowiedniej odległości od stanowiska pracy. Polskie prawo w tym zakresie przewiduje odległość nie większą niż 75 metrów.

Wyjątkiem są tutaj pracownicy, którzy pracują na otwartej przestrzeni. W takiej sytuacji odległość toalety (ustępu) powinna znajdować się nie więcej niż 125 metrów licząc od najdalszego stanowiska pracy.

Po trzecie – remont

W pewnym momencie każde pomieszczenie, w tym także sanitarne, może prosić się o remont. Jedną z przesłanek może być awaria, która uniemożliwi korzystanie z toalety w zakładzie pracy. Pracodawca ma obowiązek, w sytuacji remontu, zapewnić swoim pracownikom toaletę zastępczą. Mogą to być chemiczne ustępy przenośne lub inne punkty higieniczne i sanitarne, które będą spełniały zakres tymczasowy a jednocześnie zapewnią korzystającym z nich pracownikom właściwy komfort oraz poczucie intymności.

Ten artykuł przygotował zespół portalu www.kaliszonline.pl, gdzie również znajdziesz merytoryczne teksty na różne tematy, a do tego najnowsze wiadomości z Kalisza.